Veilige manieren om katten buiten te laten

Diverse katten tips.

Moderators: Tamara, medebeheerder

Berichtdoor Elfquest » 2/21/2006, 07:10

Maar wat ik me hierbij afvraag.. het gaas zit helemaal niet vast he? Kan het dan niet naar boven waaien?
Groetjes, Kasia

:heart: en alle bloterikjes en haarballen :heart:
Elfquest
Int. Kampioen
Int. Kampioen

Re: Veilige manieren om katten buiten te laten

Berichtdoor Nanna » 2/21/2006, 16:20

Alleen de onderkant van het gaas zit vast aan de schutting en het gaas hangt over naar de kant waar het aan de schutting vast zit. Over waaien of naar de andere kant klappen is het te stug voor en is na ruim anderhalf jaar nog niet gebeurt. Lijkt mij ook niet mogelijk omdat de zwaartekracht het gaas aan de binnenzijde houdt en het echt een hoek zou moeten maken over de bovenrand van de schutting.
Afbeelding

Poezengroetjes en hondenpoot,
Nanna,
Nanna
Kampioen
Kampioen

Berichtdoor Elfquest » 2/21/2006, 16:24

Oke ik snap het dank je wel.
Ik hoop dat ik binnen een aantal jaar kan verhuizen naar een huisje met een tuin, en dit lijkt me dan de ideale oplossing om de katten buiten te kunnen laten. :)
Groetjes, Kasia

:heart: en alle bloterikjes en haarballen :heart:
Elfquest
Int. Kampioen
Int. Kampioen

Berichtdoor Yvonne » 2/21/2006, 19:04

Dit is echt duidelijk. Bedankt meiden voor de aanvullende informatie en de foto's. Zelfs ik heb nu geen vragen meer  :)

Groetjes,
Yvonne
Yvonne
Open Klasse
Open Klasse

Berichtdoor Bo » 2/28/2006, 20:23

Wat een prachtige kattenrennen! :-p

Helaas passen die niet bij mij op het balkon.

Heeft iemand ook tips hoe ik dat kan beveiligen?

Heb jammergenoeg twee linkerhanden en ook geen handige vriend.

Groetjes,

Bouwina
Bo
Kittenklasse
Kittenklasse

Berichtdoor Nanna » 2/28/2006, 21:37

Op balkon heb ik een ren laten plaatsen.... wel een grote uitgave  :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nanna,
Nanna
Kampioen
Kampioen

Berichtdoor Monika » 3/1/2006, 23:10

Even een paar vraagjes aan iedereen die van dat gaas een halve meter naar binnen heeft hangen tegen een schutting (met van die ophangbeugels) (Danielle, Kelly Kathleen etc).

1. die ophangbeugels kun je denk ik gewoon bij een bouwmarkt kopen, is daar een speciale maat of naam voor?
2. hoe bevestig je het gaas of de gaaspanelen aan die beugels en/of tegen de schutting? Nietpistool, of iets anders?
3. valt deze manier van afbakenen gemiddeld erg duur uit of valt het mee?  

Ik wil dolgraag ook zoiets maken in onze tuin, en omdat wij ook zo'n makkelijke schutting hebben zou het goed moeten lukken. Als ik maar precies weet hoe en met welke materialen dan komt t goed!
Afbeelding

Monika :heart: Romeo :heart: Bolle :heart: Foxy :heart: Freggle
Monika
Int. Kampioen
Int. Kampioen

Berichtdoor Nanna » 3/2/2006, 04:31

Ik heb de grootste steunen bij de gamma genomen en ik dacht drie rollen voilieregaas van 50 cm een doosje krammen om het gaas vast te zetten. Als je een nietapparaat hebt waar grotere nieten mee kunnen worden geschoten is dit natuurlijk het makkelijkste. Hoeveel ik precies kwijt was weet ik niet meer, wel dat de prijs meeviel  :)
Afbeelding
Afbeelding
Op de onderste foto staat mijn meisje op een steun, doordat het gaas alleen aan de onderkant is bevestigd lukt het niet erover heen te komen. Als het gaas vast zou zitten zou zelfs het tuinstel niet meer midden in de tuin kunnen staan omdat mijn katten erg ver en hoog kunnen springen en in een vorig leven allemaal Houdini's waren.
Afbeelding

Nanna,
Nanna
Kampioen
Kampioen

Berichtdoor Kelly Kathleen » 5/5/2006, 11:28

Ik zie de vraag nu pas. Huibert heeft die dragers van hout gemaakt met een gegalvaniseerde beugel die de constructie draagt. Ik hoop dat e.e.a. op de foto's te zien is. Die ik eerder geplaatst heb en ik maak s.p.m. detailfoto's ervan.

Op deze site zijn verschillende soorten erg doorzichtig gaas te zien. Het bedrijf geeft je ook de gelegenheid om de kwaliteit op sterkte etc. te kunnen beoordelen: http://www.afcon.nl
Groetjes, Suzan

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Time spent with pets is never wasted
Kelly Kathleen
Eur. Kampioen
Eur. Kampioen

Berichtdoor PetraS » 5/5/2006, 12:19

Tegen al die prachtige kattenrennen kan ik niet op, maar onze katten gaan wel bij elke dag goed weer naar buiten (als ze willen) maar alleen als ik in huis ben.

We heben vrij hoge schuttingen in de tuin, maar...er staat bv een vogelhuisje en achterin onder een muurtje 2 vuilnisbakken.
Via via kunnen ze dan toch wegglippen.

Onze oudste Thorka loopt niet weg (ik zeg over hem altijd: hij blijft liever bij "mama"in de buurt!), hij ligt lekker buiten als ik dat ook ben tussen het groen en gaat naar binnen als ik ook ga.

Frodo en Sammy heben wel de neiging om eens aan de andere kant van de schutting te willen kijken!
Zij heben beiden een tuigje om en zitten elk aan een lange lijn.
Zo kunnen ze in de zon en de schaduw en op steen en in zand.

Het is niet zo beschut als vrij in een ren, dus loop ik wel steeds naar buiten, met name Sammy zit nogal eens om mijn planten met z'n lijn etc.

Als ik erbij zit dan gaan ze regelamtig van de lijn af en kunnen ze lekker achter elkaar aan rennen door het hele tuintje!
Groetjes van Petra en een knuffel van Frodo, Sammy, Jopie, Dimi en Cherie.
In liefdevolle herinnering, Peppie en Thorka.
http://www.kattenkasteel.nl/Weblog
PetraS
Int. Kampioen
Int. Kampioen

Berichtdoor Bassie » 5/15/2006, 16:20

Zitten mooie rennen tussen. Ik heb geen ren. Heb ook maar een klein tuintje begrenst aan een plantsoen... een grote gedeelte tuin. Erg leuk...

Bassie zit altijd aan een tuigje buiten. Hij heeft er geen erge in. Vindt alles best. Ook als we bij mijn ouders op visite zijn gaat hij aan het tuigje in de tuin jagen op vlinders en vliegen.

We gaan onze tuin wel afscheiden van de plantsoen... maar meer voor ons... hebben we meer het gevoel dat we in onze eigen tuin zitten dan midden op straat... ha ha. Maar die schutting wordt maar 1,20m Als Bassie volwassen is stapt hij daar zo overheen. Maar met een tuig heeft hij de vrijheid verder te kunnen lopen... ik vind het best zo.

Maar wie weet als we een woning kopen met een grote tuin... dan zal ik zeker sommige rennen van jullie als voorbeeld nemen!
Life is a game, don't be a bad loser, be a good winner!
Bassie
Kittenklasse
Kittenklasse

Berichtdoor Danielle » 5/15/2006, 16:54

Monika @ 1.3.2006, 23:10 schreef:Even een paar vraagjes aan iedereen die van dat gaas een halve meter naar binnen heeft hangen tegen een schutting (met van die ophangbeugels) (Danielle, Kelly Kathleen etc).

1. die ophangbeugels kun je denk ik gewoon bij een bouwmarkt kopen, is daar een speciale maat of naam voor?
2. hoe bevestig je het gaas of de gaaspanelen aan die beugels en/of tegen de schutting? Nietpistool, of iets anders?
3. valt deze manier van afbakenen gemiddeld erg duur uit of valt het mee?  

Ik zie je vraag ook net pas Monika, sorry!
Rick heeft geen ophangbeugels gebruikt maar houten latten. Deze zijn haaks getimmerd op de schutting en ondersteund door een schuin latje. Soort galgenvorm zeg maar  ;)
De gaaspanelen zijn vrij dik en stevig, maar we hebben ze inderdaad met zo'n nietpistool vastgemaakt.

Deze manier valt best mee qua prijs, kijk wel goed waar je de gaaspanelen koopt, deze varieren nogal in prijs per doe het zelf zaak.
Afbeelding
Danielle
Gr. Int. Kampioen
Gr. Int. Kampioen

Berichtdoor Kelly Kathleen » 5/15/2006, 23:12

Hier is de beloofde foto van de stalen hoek die de constructie draagt. Dat stort echt niet in, zo sterk is dat. De stalen hoek zit geschroefd onder het horizontale balkje.

Afbeelding

Ik ben heel blij met deze constructie. Niet één van onze katten probeert het tegenwoordig om de tuin uit te komen. Als ze het wel hadden gedaan dan zouden we aan het einde van de horizontale gaaspaneeltjes een stroomdraadje voor kleine huisdieren ( de Homegard) hebben aangebracht.
Ik hoorde van de week van een poes die ondanks het stroomdraadje toch ontsnapt was en helaas is ze verongelukt. Zo verschrikkelijk. Ik ben zo blij met m'n veilige tuintje.
Groetjes, Suzan

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Time spent with pets is never wasted
Kelly Kathleen
Eur. Kampioen
Eur. Kampioen

Berichtdoor mees007 » 5/31/2006, 09:50

Wat een prachtig topic is dit!
Geen enkel excuus (meer) om katten los buiten te laten lopen en bloot te stellen aan gevaren als verkeer e.d.
Graag plaats ik de link naar de site van een vriendin. Daar staan een aantal links op naar andere buitenrennen.
http://www.ijssellandabessijnen.nl/5buitenren.htm

groetjes,
Mieke
mees007
Int. Kampioen
Int. Kampioen

Berichtdoor archimedes » 6/8/2006, 12:04

Hallo,

Wij gebruiken al jaren een systeem van stroom dat speciaal voor kleine huisdieren is gemaakt. Onze tuin is aan 1 kant begrensd met een muur, daar hebben we vooralsnog geen stroom nodig. Aan de andere kant hebben we deels een heg en deels een schutting. Boven de schutting zit dus stroom, dat hebben we schuin naar binnen geplaatst. Toen de heg geplaatst is een jaar of wat geleden hebben we daar palen tussen gezet en groen gaas erlangs gemaakt. Nu zie je daar dus niks meer van maar de katten kunnen er lekker niet doorheen. Wij zijn heel erg blij met deze oplossing en onze heerlijkheden ook. Ze kunnen door het luikje in de keukendeur dag en nacht naar buiten en wij kunnen ze dat met een gerust hart laten doen!
Verder hebben we niet direct een poortdeur maar we hebben in de schuur 2 deuren zodat er een soort sluis ontstaat en de katten dus nooit naar buiten kunnen glippen als wij met de fiets binnenkomen.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben,

groetjes Diana
archimedes
Open Klasse
Open Klasse

VorigeVolgende

Keer terug naar Tips