Barf vraagje

Alles over de voeding van katten.

Moderators: Jolijn, edith, medebeheerder

Barf vraagje

Berichtdoor dinie » 7/21/2010, 21:00

Ik zou graag van de voorstanders van deze manier van voeren willen weten hoeveel een volwassen dier hiervan per dag nodig heeft.
In een andere topic heb ik het al gehad over onze Yup en het vele braken van hem.
Nu moet hij weer dikker worden en ik hij is stapel op rosbief..........., maar nu zie ik hem bijna niks anders meer eten.
Kan natuurlijk gemakkelijk dat hij het op momenten doet als ik het niet zie.
Hij eet nu ongeveer een half pond rosbief per dag, maar hoeveel is de dagelijkse behoefte ?
De bedoeling is trouwens dat ik het ook wil proberen met kip.

Dinie
dinie
Co-Founder Kattenpraat
Co-Founder Kattenpraat

Re: Barf vraagje

Berichtdoor Liselot » 7/22/2010, 15:51

Hoi Dinie,

over het algemeen hebben katten ongeveer 3% van hun lichaamsgewicht nodig aan voer per dag, maar dat is een gemiddelde. Meestal adviseert men om uit te proberen hoeveel je kunt geven zonder dat de kat te zwaar wordt.

Katten eten van nature hele prooidieren, die bestaan uit zo'n 80% vlees, 10-15% eetbaar bot en 5-10% orgaan. Naast rosbief of kipfilet is het dus eigenlijk ook nog de bedoeling dat hij bot (of een andere vorm van calcium) en orgaanvlees binnenkrijgt. Lukt dat ? De meeste mensen voeren daarom een KVV, kant-en klaar vers voer waar de botten en orgaan doorheen gemalen zitten.

De vleessoorten die jij noemt zijn trouwens niet de goedkoopste. Als je eens zou kijken op de sites van diverse versvoerleveranciers kun je misschien wel iets anders vinden wat hij lekker vindt en jij betaalbaarder. Mijn katten eten bijvoorbeeld dolgraag hertafsnijsels en restjes haasfilet en dat kost maar 2.75 de kilo.
Groetjes, Liselot & Duncan  en:
Afbeelding
Liselot
Kampioen
Kampioen

Berichtdoor dinie » 7/22/2010, 16:43

Liselot schreef:Hoi Dinie,

over het algemeen hebben katten ongeveer 3% van hun lichaamsgewicht nodig aan voer per dag, maar dat is een gemiddelde. Meestal adviseert men om uit te proberen hoeveel je kunt geven zonder dat de kat te zwaar wordt.

Katten eten van nature hele prooidieren, die bestaan uit zo'n 80% vlees, 10-15% eetbaar bot en 5-10% orgaan. Naast rosbief of kipfilet is het dus eigenlijk ook nog de bedoeling dat hij bot (of een andere vorm van calcium) en orgaanvlees binnenkrijgt. Lukt dat ? De meeste mensen voeren daarom een KVV, kant-en klaar vers voer waar de botten en orgaan doorheen gemalen zitten.

De vleessoorten die jij noemt zijn trouwens niet de goedkoopste. Als je eens zou kijken op de sites van diverse versvoerleveranciers kun je misschien wel iets anders vinden wat hij lekker vindt en jij betaalbaarder. Mijn katten eten bijvoorbeeld dolgraag hertafsnijsels en restjes haasfilet en dat kost maar 2.75 de kilo.

Bedankt voor je antwoord.
In dit geval gaat het erom dat hij weer aan moet sterken omdat hij door ziekte af is gevallen.
Voor we nadere stappen kunnen ondernemen moet ook eerst zijn spijsvertering weer een beetje in orde hebben en op gewicht zijn, dus makkelijk te verteren voedsel.
Het is ook niet de bedoeling dat we op Barf over zullen gaan, maar alleen in dit specifiek geval.
Hij lust graag rosbief , en alles wat ie eet is meegenomen.
Hij weegt nu ongeveer 4 kilo en eet een half pond per dag, dat zou dus genoeg moeten zijn?
Ik heb het ook met tartaar geprobeerd maar dat viel niet zo in de smaak.
Morgen wil ik het met kipfilet proberen.
Echte prooidieren voeren zie ik niet zitten om verschillende redenen en ook omdat de meesten het hier niet lusten of gewend zijn.
Yup is 15 jaar en ik ben al heel blij dat ie dit eet.

Dinie
dinie
Co-Founder Kattenpraat
Co-Founder Kattenpraat

Berichtdoor kattenkindjes » 7/22/2010, 19:52

Dinie, is het misschien ook een optie om wat AD Hills erbij te geven, dat is krachtvoer waarvan ik weet dat een aantal fokkers ook wel geeft aan een pas bevallen poes om weer aan te sterken en ook kittens krijgen het wel. Ik weet niet of het een goed idee is ivm de spijsverteringsproblemen, maar als hij rauw verdraagt, dan is het misschien een idee om hem dit er naast te geven om weer wat meer op krachten te komen?

Onze Ozzy en Akira hebben een hele poos geleden een soort buikgriepvirus gekregen waardoor ze ook geen eten meer verdroegen, opname bij da voor een paar dagen, infusen etc. Akira krijg ik met geen mogelijkheid aan natvoer, maar Ozzy heb ik toen ook in kleine hoeveelheden AD Hills gegeven: hij was er ook weer wat sneller helemaal bij dan Akira.

Nogmaals, ik weet niet of het in dit geval verstandig is maar moest er opeens aan denken.
Linda
Afbeelding
pootje van Ozzy, Akira, Pebbles & Ziggy
en in ons hart voor altijd onze geliefde broertjes Bickel* en Bam Bam*
kattenkindjes
Int. Kampioen
Int. Kampioen

Berichtdoor dinie » 7/22/2010, 20:22

kattenkindjes schreef:Dinie, is het misschien ook een optie om wat AD Hills erbij te geven, dat is krachtvoer waarvan ik weet dat een aantal fokkers ook wel geeft aan een pas bevallen poes om weer aan te sterken en ook kittens krijgen het wel. Ik weet niet of het een goed idee is ivm de spijsverteringsproblemen, maar als hij rauw verdraagt, dan is het misschien een idee om hem dit er naast te geven om weer wat meer op krachten te komen?

Onze Ozzy en Akira hebben een hele poos geleden een soort buikgriepvirus gekregen waardoor ze ook geen eten meer verdroegen, opname bij da voor een paar dagen, infusen etc. Akira krijg ik met geen mogelijkheid aan natvoer, maar Ozzy heb ik toen ook in kleine hoeveelheden AD Hills gegeven: hij was er ook weer wat sneller helemaal bij dan Akira.

Nogmaals, ik weet niet of het in dit geval verstandig is maar moest er opeens aan denken.

Brokjes staan hier de hele dag en AD/perscription vindt ie niet te (vr)eten.
Er staat hier verschillende krachtvoeren omdat Denise in het laatste stadium van de kanker ook minder ging eten
Dit is geen virus, dat ken ik wel, maar zijn bloedwaardes waren ook niet oke.
Een te hoog Kaliumgehalte tesamen met een hoog natrium gehaalte had kunnen wijzen op Addison, maar de natrium was goed.
Zijn Amylase is ook te hoog, dit zou kunne wijzen op een ontsteking of erger aan de alvleesklier, maar alles tesamen kan ook door het vele braken met als gevolg een tekort aan vocht, komen
Het is gewoon een raadsel
Zijn zoon, die woont bij cattery Bersselaar, heeft hetzelfde gehad en er is ook niks vasstaands uitgekomen.
Hij is wel door die crisis gekomen dus dat hopen we nu ook bij Yup. ( ik heb trouwens zelf het vermoeden dat een gevoelige maag of een lichte reflux ook wel eens de oorzaak kan zijn)
We proberen hem gewoon uit die vicieuze cirkel van eten, braken en beroerd voelen te halen.
Hij heeft ook last van zijn gebit en voordat we dat laten verhelpen moet hij eerst zwaarder zijn en zich beter voelen.
Vandaar al die lekkere hapjes... ;)

Dinie
dinie
Co-Founder Kattenpraat
Co-Founder Kattenpraat

Berichtdoor Liselot » 7/23/2010, 09:03

dinie schreef:
Liselot schreef:Hoi Dinie,

Bedankt voor je antwoord.
In dit geval gaat het erom dat hij weer aan moet sterken omdat hij door ziekte af is gevallen.
Voor we nadere stappen kunnen ondernemen moet ook eerst zijn spijsvertering weer een beetje in orde hebben en op gewicht zijn, dus makkelijk te verteren voedsel.
Het is ook niet de bedoeling dat we op Barf over zullen gaan, maar alleen in dit specifiek geval.
Hij lust graag rosbief , en alles wat ie eet is meegenomen.
Hij weegt nu ongeveer 4 kilo en eet een half pond per dag, dat zou dus genoeg moeten zijn?
Ik heb het ook met tartaar geprobeerd maar dat viel niet zo in de smaak.
Morgen wil ik het met kipfilet proberen.
Echte prooidieren voeren zie ik niet zitten om verschillende redenen en ook omdat de meesten het hier niet lusten of gewend zijn.
Yup is 15 jaar en ik ben al heel blij dat ie dit eet.

Dinie

Het ging mij er om dat er tekorten kunnen ontstaan wanneer je hem langere tijd zulke hoeveelheden spiervlees blijft voeren. Van nature zou een kat daar ook botten bij eten waardoor de verhouding fosfor-calcium vanzelf goed blijft, nu zul je daar zelf op moeten letten. Vandaar mijn suggestie dat je met een kvv misschien beter af bent, daar zit al bot doorheen gemalen.
Groetjes, Liselot & Duncan  en:
Afbeelding
Liselot
Kampioen
Kampioen

Berichtdoor dinie » 7/23/2010, 09:17

@ Liselot
Ik denk niet dat ik er kvv inkrijg.... meneer -en de rest evenzo - is nogal kieskeurig . :D
Ik zie hem ook nog wel brok en blik eten maar dat is naar mijn zin (nog) te weinig.
Het gaat er nu even om om hem in korte tijd zwaarder te laten worden en zijn maag niet al te zwaar te belasten. ( zie viewtopic.php?f=10&t=23268 )
Als dit lukt dan is het binnen een of twee weken zover en dan kunnen we verder gaan met zijn tanden en eventueel verder onderzoek in Ommen.

Nu is het nog een kwestie van een beetje reserve kweken daarvoor.

Dinie
dinie
Co-Founder Kattenpraat
Co-Founder Kattenpraat

Keer terug naar Voeding